Inloopavond 2 Schuitenwerfpark

Maandag 3 november 2025 heeft de tweede participatiebijeenkomst voor Schuitenwerfpark plaatsgevonden. Op deze avond is het concept stedenbouwkundig plan getoond, inclusief enkele sfeerbeelden van de beoogde beeldkwaliteit. 

Het concept stedenbouwkundig plan gaat uit van een robuust groen raamwerk waaromheen woningen zijn gegroepeerd. Het groene raamwerk zorgt voor een verbinding tussen de Groene Schakel en Tuinveld / Boerenlaan. Er komen, zoals het er nu voorstaat, ca. 330 woningen in Schuitenwerfpark, verdeeld over grondgebonden woningen en appartementengebouwen. De appartementengebouwen staan centraal en aan de noordzijde in het plangebied. Aan de zijde van de Boerenlaan wordt een lossere bebouwing voorgesteld, als overgang van bestaand Tuinveld naar Schuitenwerfpark. Een grote speelgelegenheid wordt centraal in het groene raamwerk opgenomen. 

Uiteraard zijn opmerkingen die wij hebben gehoord op de eerste bewonersavond, waar mogelijk verwerkt in het plan. Zoals bijvoorbeeld een tweede auto-ontsluiting aan de noordzijde van het plan, een grote speelvoorziening en de opmerkingen over méér groen en over de verhouding groen-water (en wel of niet bevaarbaar water). 

De avond is weer goed bezocht door met name direct aanwonenden. Over het algemeen wordt er positief op het plan gereageerd. Natuurlijk zijn er wel enkele vragen en zorgen die zijn geuit op deze avond. Deze gingen met name over: 

  • Zouden er meer betaalbare en/of starterswoningen in het plan kunnen worden opgenomen? 
    Er is door de gemeente een verdeling van woningcategorieën aangereikt. Daar moet het plan aan voldoen. Er worden veel goedkope en bereikbare woningen opgenomen in het plan (grondgebonden en in de appartementen), maar er moeten -om het plan ook haalbaar te krijgen- ook duurdere woningen tegenover staan. De financiële balans is ook belangrijk.
  • Kan de Boerenlaan (en ook andere omliggende wegen) de verkeersdruk met de komst van de nieuwe buurt wel aan? 
    Er wordt op dit moment verkeerskundig onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden, kansen én aandachtspunten op het verkeerskundige aspect. De resultaten zijn straks onderdeel van het TAM-IMRO-omgevingsplan. 
  • Moeten de appartementengebouwen zo hoog worden en wat betekent dit voor ons uitzicht? 
    Het plan herbergt een behoorlijk aantal woningen in de sociale huur en goedkope koop, en de bereikbare koop. Om een robuuste groene structuur te kunnen maken, betekent dat een substantieel deel van deze woningen in de appartementensfeer moeten worden gerealiseerd, vanwege het benodigde groen het liefst verdeeld over zo min mogelijk gebouwen. Vandaar dat we op beperkte schaal de hoogte in gaan. Het nog in procedure te brengen TAM-IMRO-omgevingsplan stelt een maximale bouwhoogte van zes bouwlagen als mogelijkheid, maar dat wil niet zeggen dat alle appartementen-gebouwen ook daadwerkelijk zes lagen krijgen. Meer woningen is niet het doel, mede omdat dat vanwege alle normen ook niet zou passen. Daarom geldt voor drie van de vier appartementengebouwen dat er in het stedenbouwkundig plan wordt uitgegaan van vijf bouwlagen, maar de ontwikkelaar wil de architect graag de vrijheid geven om wellicht een accent in een gebouw te maken en het gebouw op te delen in bijvoorbeeld een zes-laags deel en vier-laags deel (gemiddeld vijf lagen, getalsmatig gelijk aan het stedenbouwkundig plan). Voor het centrale (gedraaide) appartementengebouw geldt dat hier voornemen is om een zes-laags gebouw te realiseren. 
    De hoogte van de appartementengebouwen zijn overigens vergelijkbaar met appartementengebouwen elders in ’s-Gravenzande, zoals in Tuinveld en aan de Mandemakersstraat. Hoe de appartementengebouwen er architectonisch uit moeten gaan zien, wordt straks vastgelegd in het beeldkwaliteitsplan voor Schuitenwerfpark. 
  • De brug over het water in Boerenlaan is door enkele bewoners niet heel erg gewenst. 
    De gemeente wil echter dat het groene raamwerk van Schuitenwerfpark direct verbonden wordt met enerzijds de Groene Schakel en Tuinveld anderzijds. Zo ontstaat een groene aaneengesloten route waar gewandeld en gefietst kan worden. Dat is belangrijk vanuit het hele functioneren van de buurten onderling, en ook -door zoveel mogelijk langzaam verkeersverbindingen te creëren- om het autogebruik zo veel mogelijk te verminderen. Het collectieve belang gaat in die zin in dit geval boven het individuele belang. We zullen echter met de gemeente bespreken of een alternatief denkbaar is. 

Hoe nu verder?

Het concept-beeldkwaliteitsplan en het concept-TAM-IMRO-omgevingsplan zijn op dit concept-stedenbouwkundig plan gebaseerd. De gemeente gaat deze stukken beoordelen. Richting het einde van het jaar is het de bedoeling de stukken aan te passen en vóór 1 januari 2026 in procedure te brengen. U kunt vervolgens uw zienswijze op het TAM-IMRO-omgevingsplan aan de gemeente doorgeven. 

Afsluiting

Wij hebben als initiatiefnemers -net zoals op de eerste avond- een positief gevoel overgehouden aan deze tweede avond. We gaan, zoals hierboven aangegeven, één en ander nog onderzoeken. Soms kan dat leiden tot wijzigingen in het plan, maar soms kan een wens niet worden doorgevoerd. We hopen dat we in dit verslag wel voldoende antwoord hebben gegeven op uw vragen, waarom zaken zijn getekend zoals ze zijn getekend. Dat kan een ruimtelijke reden hebben of vanwege een belang van iemand anders (andere omwonende) of een andere organisatie (gemeente, waterschap, etc.). 

Wij danken u voor uw komst!